De meerderheid van de Rotterdamse scholen heeft aan het huidige aantal lesuren niet genoeg om taal- en rekenachterstanden weg te werken.
Zeventig procent van de basisscholen en negentig procent van de middelbare scholen gaan extra lesuren geven om achterstanden weg te werken.
Leerlingen in Rotterdam hebben achterstanden op scholieren in andere gemeenten. De Christelijke Scholengemeenschap Calvijn gaat extra lesuren geven op alle vijf haar vestigingen in Rotterdam.
Directeur Gerrit Elings komt grote achterstanden tegen bij leerlingen, vooral op het gebied van taal, rekenen en algemene vorming.
“Veel kinderen spreken voordat zij op hun vierde naar school gaan, thuis nooit Nederlands.” Die achterstand is nauwelijks in te halen, zegt de directeur. “Ik moet hbo-studenten afwijzen voor een stageplek, omdat er in een mail van vijf regels acht fouten staan.” Zegt hij in Trouw.
“Veel kinderen spreken voordat zij op hun vierde naar school gaan, thuis nooit Nederlands.” Die achterstand is nauwelijks in te halen, zegt de directeur. “Ik moet hbo-studenten afwijzen voor een stageplek, omdat er in een mail van vijf regels acht fouten staan.”
Onderwijswethouder Hugo de Jonge (CDA) is blij dat de Rotterdamse scholenbesturen ‘heel gretig’ gebruik maken van zijn subsidiepotje, dat onderdeel is van het onderwijsprogramma Leren Loont.“We zien tegenwoordig vaker de mogelijkheid om van een dubbeltje een kwartje te maken, maar we moeten wel dubbel zo hard werken.”