donderdag 12 december 2024
3.9 C
Staphorst

Opvoeden in niet-westerse migrantengezinnen

Voor migrantenouders is goed presteren op school het belangrijkste doel in de opvoeding. Ze hechten in vergelijking met autochtone ouders minder waarde aan de autonomie van hun kind, en evenveel waarde aan vaste regels over eten, slapen en uitgaan.

Ook zijn veel migrantenouders bezorgd dat hun kinderen ontsporen, maar ze zoeken niet snel hulp als dat nodig is.

Dat staat in het rapport “Opvoeden in niet-westerse migrantengezinnen” van het Sociaal en Culturel Planbureau (SCP). Het rapport belicht de opvoeding van minderjarige kinderen door ouders van niet-westerse komaf. V

ooral ouders en kinderen van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse herkomst staan centraal. Op basis van eerder kwalitatief onderzoek en bestaande kwantitatieve onderzoeksgegevens wordt een algemeen beeld van de opvoeding in deze gezinnen geschetst. 

In het rapport is aandacht voor verschillende thema’s: Wat vinden niet-westerse migrantenouders bijvoorbeeld belangrijk in de opvoeding? Welke opvoedmethodes hanteren zij volgens henzelf en volgens de kinderen? Welke zorgen maken ouders zich en welke steun krijgen zij bij hun opvoedtaak vanuit hun omgeving? En hoe gaat het met het welzijn van migrantenkinderen en welke rol kan de opvoeding daarbij spelen?