Mogen moslims kerst vieren?

0
5065

Voordat we beginnen: dit artikel is niet bedoeld om u als lezer te bekeren of tot iets te verplichten. U bent een vrije geest en bepaalt zelf wat goed en niet goed voor u is.

Wij kregen de afgelopen dagen veel vragen binnen van moslimjongeren, vaak in Nederland geboren, die de Arabische taal niet machtig zijn. Zij kunnen hierdoor de Koran in het Arabisch niet lezen. Hun vraag was: mogen moslims het kerstfeest vieren?

Het kan geen kwaad om hier een antwoord op te geven.

Vandaag en morgen vieren veel mensen, in het bijzonder de christenen, wereldwijd het kerstfeest. Met deze viering herdenken de christenen de geboorte van Jezus Christus, 2021 jaar geleden. De precieze dag en maand, of zelfs het jaar van Jezus’ geboorte, staat niet definitief vast. Tot hier geen probleem. Maar is Jezus in de Bijbel de zelfde persoon als Isa in de Koran?

Jezus in de Koran, benoemd als Isa, is een profeet zoals alle andere profeten. Moslims kunnen op gezag van hun heilige boek geen onderscheid maken tussen de profeten, zie hoofdstuk 1 vers 285: Zij (gelovigen) zeggen: “Wij maken geen onderscheid tussen Zijn (Allah) Boodschappers. Moslims geloven dat Isa/Jezus slechts een profeet is, net als alle andere profeten. En daarmee zeker geen God.

Christenen geloven in de Heilige Drie-eenheid, de theologische opvatting dat er één God bestaat in drie goddelijke entiteiten: de Vader (God), de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest (Geest van God). Het standpunt hier is dat Jezus God én mens is. Voor veel moslims begint hier de schoen te wringen.

Allah zegt over zichzelf in de koran in hoofdstuk 112 vers 3: Hij (Allah) verwekte niet, noch werd Hij (Allah) verwekt. Als Allah niet verwekt is op de manier zoals wij mensen die kennen dan kan Hij niet zijn geboren. En als Hij niet is geboren dan kunnen moslims ook niet stil staan bij Zijn geboortedag of deze vieren.

Moslims die kerst vieren, vieren in feite de geboorte van God. En dit is in tegenspraak met de koran hoofdstuk 19 vers 34 en 35 waar Allah tegen de profeet Mohammed zegt: Dat is Isa/Jezus, de zoon van Maryam, het Woord van Waarheid waaraan zij (niet-moslims) twijfelen. Het past Allah niet om een zoon te hebben. Verheerlijkt en verheven is Hij. Wanneer Hij tot iets besluit, dan zegt Hij er slechts tegen: “Wees” en het is.

Moslims geloven op gezag van de koran dat Maryam/Maria de moeder van Isa/Jezus niet in de winter, maar juist in de zomer bevallen is. God zegt hierover in de koran in hoofdstuk 19 vers 25 tegen Maryam: En schud de stam van de palmboom naar je toe, het zal verse rijpe dadels op jouw laten vallen. Van de palmbomen is bekend dat zij alleen in de zomer geoogst kunnen worden en niet in de winter.

Veel Nederlanders, ook christenen, feliciteren moslims met sommige feestdagen zoals het Eid-ul-Fitr/Suikerfeest. Veel moslims waarderen deze betrokkenheid van niet-moslims. Daarom zeggen we ook niet dat neder-moslims de christenen en alle andere Nederlanders niet mogen feliciteren.

Tot slot is het altijd belangrijk om zelf te blijven lezen over actuele vraagstukken als deze. Mocht u tijdens deze lockdown nou nog vrije tijd hebben, lees dan hoofdstuk 19 van de Koran getiteld Maryam, vernoemd naar de moeder van de profeet Isa/Jezus. Om de belangrijk positie van Maryam in de islam te benadrukken heeft Allah er voor gekozen, om redenen die alleen Hij kent, een hoofdstuk naar haar te vernoemen. Geen enkel andere moeder, vrouw of dochter van welke profeet dan ook is deze eer te beurt gevallen.