Mo Bicep beschuldigd van neplikes en nepvolgers

0
232

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dwingt webwinkel Bicep Papa B.V. te stoppen met het gebruik van neplikes en nepvolgers bij de promotie van zijn producten via sociale media als Instagram. 

Bicep Papa B.V. is het bedrijf achter de bekende Nede-Marokkaan influencer Mobicep. Als Bicep Papa het gebruik van neplikes en nepvolgers niet stopt, dan moet het bedrijf een dwangsom betalen die kan oplopen tot 100.000 euro.

Het bedrijf is volgens eigen zeggen inmiddels gestopt met het kopen van neplikes en nepvolgers. Bicep Papa B.V. verkoopt voedingssupplementen en aanverwante producten via de website en maakt reclame via social media. Het is de eerste keer dat de ACM voor het misleiden van consumenten via neplikes en nepvolgers een sanctie oplegt. 

Volgens het onderzoek van de ACM heeft Bicep Papa over de periode september 2018 tot en met augustus 2020 98.000 volgers en 27.000 likes gekocht. Deze volgers en likes zijn nep, omdat ze niet van echte consumenten afkomstig zijn. Door het gebruik van neplikes en nepvolgers kan een positiever beeld van het bedrijf en de producten worden geschetst dan hoe het in werkelijkheid is. Hierdoor worden consumenten misleid en dat is verboden. 

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM zegt: “Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online zien over de kwaliteit en populariteit van webwinkels en hun producten. Met het bewust inzetten van neplikes en nepvolgers worden consumenten misleid. Wij geven hiermee een duidelijk signaal af aan zowel aanbieders als gebruikers van neplikes en nepvolgers: dit moet stoppen.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in