PvdA en VVD willen een onderzoek naar salafistiche organisaties. De inkt van de motie was nog niet droog of PvdA’er Marcouch kwam terecht in het bekende ritueel waar sommige moslims goed in zijn, te weten: het bedreigen van de tegenstander.
Radicale moslimjongeren moeten ophouden met anderen te bedreigen en te terroriseren via de sociale media. Marcouch heeft het recht op zijn mening, hoe dom die soms ook is. Malloten die roepen dat Marcouch een ongelovige is, zijn zelf niet gelovig genoeg om te beseffen wat zij roepen. Zelfs Abou Jahl (de vader van de onwetendheid) was zachter in zijn woorden.
Dat Marcouch radicalisering wil aanpakken is goed. Maar het salafisme verbieden is een tunnel te ver, temeer omdat hij het salafisme vergelijkt met een ideologie in plaats van een religie. Hetzelfde geldt voor alle andere Kamerleden die voor de motie hebben gestemd. Wij verbieden ook geen alcohol maar straffen alcoholisten als het moet en investeren in preventie en voorlichting.
Verklaring moslimorganisaties
De reactie van de organisaties die tegen de motie zijn bestaan voor 98 procent uit Marokkaanse organisaties. De meeste zijn door wahabistische salafisten gefinancierd, nog steeds. Waar blijven trouwens de Turkse, Pakistaanse, Surinaamse, Joegoslavische en Soedanese moskeeën en organisaties? Waar blijft het Contactorgaan Moslims en Overheid -het CMO- en het SPIOR in Rijnmond?
Ik kan niet anders concluderen dat de Marokkaanse organisaties besmet zijn met het wahabistische salafisme dat zij zelf in huis hebben gehaald aangezien 98 % van de Syriëgangers Marokkaanse jongeren zijn. Tegen de Marokkaanse ondertekenaars zeg ik: blijf lekker slapen en blijf de ‘handelaren in de religie’ verdedigen die de Marokkaanse jongens en meisjes vergiftigen en hun toekomst totaal kapot maken.
Waarom gaan de Syriërs en Palestijnse jongeren niet naar Syrië om te vechten tegen Assad? Waarom gaan de Irakese jongeren niet naar Irak om te vechten tegen Al Baghdadi? Worden ook zij niet geweigerd aan de poorten van de discotheken? Worden hun dochters met hoofddoek en hun zonen niet ook gediscrimineerd bij het solliciteren naar een stage of een baan?
Durven te kiezen
De Marokkaanse organisaties die de handelaren in de religie niet willen of durven te verbannen moeten uitgesloten worden van het maatschappelijke debat. Je kunt niet de wahabistische salafisten beschermen en tegelijk met democratische instanties samenwerken. Je kunt niet een wahabistisch-salafistische imams uitnodigen naar Nederland en aan haar overheid vragen om een visum.
Hetzelfde geldt ook voor enkele burgemeesters die door de wahabistische salafisten politiek zijn gegijzeld. In sommige steden worden deze salafisten zelfs ingezet om de openbare orde te handhaven. Maar waar hebben wij de politie dan voor?
Met welke maatschappelijk activiteiten leveren deze salafisten een bijdrage aan de samenleving? Hun activiteiten zijn gericht op de eigen doelgroep en zijn in feite gesloten voor de overige wijkbewoners van een stad. Met hun bijeenkomsten willen ze bedoeld of onbedoeld het wahabistische salafisme in stand houden en versterken, vaak met subsidie van de lokale overheid of de Golfstaten.
Aan de ander kant moet je je ook afvragen waarom jongeren zich aangetrokken voelen tot het wahabistische salafisme.
Wie op school verplicht wordt om een stageplek te vinden en geen plek vindt, kwijnt weg. Er zijn gewoonweg niet genoeg stageplekken. Er zijn jongeren die afstuderen en die niet aan baan kunnen komen omdat zij Mohammed of Aicha heten. Van jongeren eisen die geen baan en geen uitkering hebben om 135 Euro aan zorgkostenverzekering per maand te betalen, is een groot probleem. Dat wordt erger als deze jongeren een boete krijgen omdat ze rond hangen met vrienden. Enzovoort, de lijst is lang.
Terug in de tijd
Bij de presentatie van het regeer-en gedoogakkoord op 30 september 2010 was de vraag aan de huidige minister president Mark Rutte waarom VVD, CDA en PVV niet een coalitie hadden gesloten maar een gedoogcoalitie. Mark Rutte gaf het volgende antwoord: “Waarom geen gewoon kabinet van drie partijen? Dat is omdat wij het op één punt oneens zijn; dat heeft te maken met de islam: voor de PVV is de islam een ideologie, voor de VVD en het CDA is het een religie.”
Als ik minister Asscher was, zou ik een korte en krachtige brief schrijven naar de Kamer met de volgende inhoud:
Voor het kabinet zijn de democratische instituties en de rechtstaat belangrijker dan elke ideologie. Het kabinet heeft voldoende juridische instrumenten om individuen die het salafasime gebruiken of misbruiken achter de tralies te zetten, het land zelfs uit als het moet. Het kabinet is wettelijk niet verplicht om een aangenomen motie uit te voeren die tegen de grondwettelijk vrijheden indruist waaronder de vrijheid van religie.