Ruim honderd vrouwen hebben in een open brief aan adverteerders aandacht gevraagd voor het seksisme en de intimidatie op Geenstijl en zustersite Dumpert.
De vrouwen vragen de bedrijven kritisch na te denken over de vraag of hun merk wel in die omgeving thuishoort. Met de advertenties betalen zij mee aan websites ‘waar vrouwenvernedering en racisme de norm is, niet de uitzondering’, staat in het opiniestuk, dat gelijktijdig verscheen bij De Volkskrant, NRC Handelsblad en Lindanieuws.
In het opiniestuk worden bedrijven als Bol.com, McDonalds, Jumbo en de Efteling gevraagd kritisch na te denken over hun advertentiebeleid. ‘U betaalt de salarissen van de invloedrijkste trollen van het Nederlandse internet. U betaalt mee aan een site waar vrouwenvernedering en racisme de norm is, niet de uitzondering.’
Tot de ondertekenaars behoren behalve veel journalisten ook onder andere cabaretière Claudia de Breij, actrice Georgina Verbaan, ex-politica Femke Halsema en presentatrice Eva Jinek.