donderdag 18 juli 2024
23.6 C
Staphorst

Voorvechter van de Islam van de Verlichting overleden

De Algerijnse antropoloog Malek Chebel is gisteren in Parijs overleden. Chebel werd geboren op 23 April 1953 in Skikda, Algerije.

Chebel, was antropoloog, essayist en auteur van gespecialiseerde boeken over de Arabische wereld en de islam. Hij doceerde in Europa, de Arabische wereld en Amerika en was een veel gevraagde gast zowel in Europa als in de Arabische wereld.

Chebel, was bekend om zijn reflectie over de islam, de cultuur, de geschiedenis, de intellectuele leven, de erotiek. Zijn publieke houding ten gunste van de hervorming van de islam, waaronder een aantal aspecten van de moderne politiek. Zijn werk is vooral gewijd aan de verdediging van de vrijheid in al zijn vormen, vrijheid van politiek, vrijheid van gedachte, het leven en de liefde, en haar plaats in de islam en de islamitische cultuur. 

Hij schreef verschillende voorwoorden, waaronder die van de Koran vertaald door Edward Montet (Editions Payot). Dit voorwoord is gewijd aan de nieuwe methode van interpretatie van de Koran. Chebel heeft altijd een sterke posities ingenomen om te pleiten voor wat hij beschouwt als een moderne islam de sluier was volgens hem een “secundaire” kwestie.

Zijn boek, de islam en de vrije wil is vooral bedoelt om de islam te begrijpen in haar relatie tot het Westen. Inzicht in de manier van denken, leven, gevoeligheid voor elkaar, tot haat overwinnen. Laat ruimte naar de andere. Het is ook een vraag over de plaats van de vrijheid in de islam en een pleidooi voor een herlezing van de islam en zijn tradities.

41mlmst0ugl-_ac_ul320_sr200320_

Chebel: “De meeste moslims zijn gevangen tussen een kleine groep gewelddadige moslims, die de wereld willen islamiseren, en de overgrote meerderheid van westerlingen die de islam niet begrijpen.” Hij herinnerde eraan dat in het verleden  de islam juist innovatief was in vele aspecten van het leven. 

Chebel hekelde de fundamentalisten, omdat volgens hem hun ontwerp (van de islam) is beperkt tot een dualistische en dogmatische visie op het leven waar alles is gecategoriseerd in termen van rein en onrein. Volgens hem is dit een kaping van de islam, zijn cultuur en traditie en dat is funest en destructief voor de moslimwereld.

Chebel: “Ik heb geprobeerd om te laten zien dat de islam menselijker is dan we denken dat het beter toegankelijk, dichter bij ons, het spreekt tot het hart, emotie en is niet om terreur te zaaien.”