De laatste cijfers die door het Turkse ministerie van Cultuur en Toerisme zijn vrijgegeven over de film- en tv-industrie, bevestigen het wereldwijde bereik, vooral onder het Arabische publiek het grootste is.
Minister Numan Kurtulmuş bevestigd dat Turkije in de export van tv-series de nummer twee is na de VS, in de Arabische wereld.
Vooral de Turkse drama’s hebben een breed publiek van meer dan 250 miljoen kijkers. Volgens cijfers van het Turkse ministerie kijken ongeveer 85 miljoen mensen in de Arabische wereld naar de laatste aflevering van de serie ‘Zilver’.
Izzet Pinto, die Global Agency runt, dat de rechten van Turkse series in het buitenland verkoopt, zei dat Turkse series populair zijn onder Arabieren vanwege culturele en religieuze overeenkomsten. Global Agency heeft onlangs de rechten van ‘Broken Pieces’ aan de Arabische wereld verkocht en binnenkort volgen ‘Mother’, ‘Istanbul Bride’ en ‘Full Moon’.
Senem Cevik, een docent aan de Universiteit van Californië en een expert in publieke diplomatie en politieke communicatie: “Gezien het aantal series dat over de hele wereld wordt geëxporteerd dienen zij ook als een belangrijke in het promoten van de culturele sector een het promoten van Turkije.”