Oproep tot boycot merken die moslimkleding maken

0
74

Woensdag zorgde de Franse minister voor Vrouwenrechten Laurence Rossignol al voor ophef in het Franse hoofddoekendebat.

De minister hield een vlammend betoog tegen westerse merken als Marks & Spencers, Dolce & Gabbana, Uniqlo, Mango en H&M die een modelijn voor moslima’s (willen) maken.

Rossignol vergeleek vrouwen die bewust kiezen voor de hoofddoek met ‘negers die voor slavernij waren’. En de minister krijgt nu steun van filosofe en feministe Elisabeth Badinter. Die schaart zich in een interview in de Franse krant Le Monde achter de uitspraken. ‘De minister heeft misschien de verkeerde woordkeuze gemaakt’, aldus Badinter. ‘Maar ze heeft in se gelijk. Ik vind zelfs dat vrouwen die religieuze tekens moeten boycotten.’

‘En die merken die moslimkledij willen verkopen,’ zegt Elisabeth Badinter aan AFP, ‘daar is maar één antwoord op: een boycot.’ Je kunt volgens haar bovendien niet én feministe zijn én de hoofddoek verdedigen. ‘Die zogenaamde islamitische feministes vergeten dat ze onder het mom van gelijkheid aan de haard moeten blijven en dat de Koran waar ze zich op beroepen polygamie goedkeurt.’

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in