Nieuwszenders uit de lucht in Turkije

0
114

Turkije heeft vandaag twee televisiezenders uit de lucht gehaald. Bugün TV en Kanaltürk zijn in hun berichtgeving kritisch over de Turkse president Erdogan.

Dinsdag nog had de Turkse overheid het management vervangen van de Koza Ipek Holding, het moederbedrijf van de twee zenders waar ook verschillende kranten onder vallen.

De twee zenders wisten vandaag nog enige tijd via internet uit te zenden. Daar maakte de politie echter na enkele uren met geweld een einde aan. Verschillende journalisten, onder wie de hoofdredacteur van Bugün TV, zijn daarbij opgepakt.

Volgens justitie wordt Koza Ipek gefinancierd door een terroristische organisatie. Daarmee wordt de beweging rond de islamgeleerde Fethullah Gülen bedoeld. De in de VS wonende Gülen was ooit een belangrijke bondgenoot van Erdogan. Sinds 2013 zijn de twee echter in een bittere strijd verwikkeld. Het vermoeden bestaat dat de regering-Erdogan de vrije pers nog verder wil beteugelen in de aanloop naar de verkiezingen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in