Abid Tounssi, bekend als ex-rapper Salah Edin, kwam deze week samen met Ali Houri onder vuur te staan naar aanleiding van de Nieuwsuur-uitzending.
Volgens Tounssi is “De straf binnen de islam voor zang en muziek buitengewoon ernstig.”
Mag Abid zeggen wat hij heeft gezegd? Het antwoord is ja. Mag Abid dit geloven? Ja. Is het de waarheid? Het antwoord is nee.
Tala ‘al-Badru’ Alaynā
Toen de Profeet Mekka moest verlaten en naar Medina vluchtte – niet voor de joden of christenen maar voor zijn eigen Mekkanen – werd Hij bij aankomst in Medina verwelkomd door moslims en de Ansar ( de helpers ), inwoners van Medina, met het lied Tala ‘al-Badru Alaynā.
“De volle maan rees over ons heen” is een traditioneel islamitisch lied, dat meer dan 1450 jaar oud is, en wordt tot op de dag van vandaag bij belangrijke gebeurtenissen gezongen. Volgens sommige het eerste lied in de islam.
Tala’ AL Badru ‘Alayna gezongen door Oum Kalthoum
https://www.youtube.com/watch?v=BXBdyJitlRk
Boos en onbegrip
Waarom zijn moslims en niet-moslims boos op de uitspraken van ex-rapper en die van een kleine groep gelovigen die beweren dat zij “salafisten” zijn en leven volgens de wijze van de Profeet en het woord van God?
De niet-moslims begrijpen vaak niet waarom deze kleine groep gelovigen, onder wie de Nederlandse bekeerlingen, die eerst alles deden wat God verboden heeft en nu ‘het licht’ hebben gezien, bijna alles haram (verboden) verklaren.
Niet-moslims krijgen vaak verschillende antwoorden op dezelfde vraag van moslims. Dat begrijpen de niet-moslims niet. Zij zien in de bioscoop jonge moslims met of zonder hoofdbedekking in gewone cafe’s – geen bars – waar muziek gedraaid wordt. Zij zien hen bij concerten van Ali. B. en Marco Borsato.
Ik ken niemand – noch in Nederland noch in de Arabische ofwel moslimwereld – die niet naar muziek luistert. Alle auto’s van moslims zijn voorzien van stapel cd’s, dvd-spelers en USB-sticks, om maar te zwijgen van de Arabische TV-zenders.
Het gaat niet om het maken of beluisteren van muziek, maar om de intentie. De profeet: “Innama L’ a-malu bi-niaat.” (Acties zijn afhankelijk van hun intenties).
Beeldvorming, geen antwoorden
Abid en de kleine groep salafi’s beseffen niet wat voor schade zij en andere rondreizende ‘predikers’ aanrichten in de al belabberde beeldvorming die bestaat over de islam en moslims.
De meeste jonge ‘imams’ of ‘predikers’ in Nederland verwijzen bij ingewikkelde maatschappelijke vraagstukken uit onze tijd, die vooral onze kinderen bezighouden, maar al te graag naar geleerden uit het verleden.
Ze slaan ons om te oren met uitspraken van de Profeet, de metgezellen of de geleerden en anderen die hun tijd ver vooruit waren. Toen de Profeet leefde, had hij antwoorden op vragen waarop mensen in zijn tijd antwoorden zochten. Toen Hij er niet meer was, hadden de metgezellen die taak overgenomen. Ze gaven antwoorden die mensen konden accepteren en verdragen.
Intellectuele armoede
Het ontbreekt de meeste jonge ‘imams’ en ‘predikers’ in de essentie aan kennis en het vinden van antwoorden op maatschappelijke en politieke vraagstukken waar jonge moslims tegenaan lopen. Dit gebrek – vaak uit angst – en intellectuele armoede getuigt niet van vooruitgang maar van stilstand en soms zelfs van achteruitgang.
Het is makkelijk om te roepen “het is verboden,” het is een beproeving om te zeggen: “we gaan naar een oplossing zoeken.” Het wordt tijd dat jonge ‘imams’ en ‘predikers’ vooruit gaan denken en niet hun toevlucht blijven zoeken in het verleden.
De neef en schoonzoon van de profeet, Ali ibn Abi Talib: voedt je kinderen niet op zoals jouw ouders jou hebben opgevoed, zij (kinderen) zijn geboren voor andere tijden.