Met Sinterklaas en Kerst richten ondernemers en grote bedrijven in het westen zich op het feestgevoel van de consumenten.
In de islamitische wereld geldt de Ramadanmaand als de periode van pr-campagnes en wordt alles uit de kast gehaald om de consument te feliciteren met de heilige maand en naamsbekendheid/omzet te vergroten.
Tot vijf jaar geleden waren het vooral de grote multinationals die dan inspelen op de psychologisch gevoelens van consumenten om hun verkoop en omzet te verhogen.
Telefoonprovider Orange, groot in Afrika en het Midden Oosten, heeft het vooral gemunt op grote artiesten uit Libanon, Egypte, Tunesië en Marokko. Vodafone een van de grootste aanbieders van mobiele telefonie in de wereld, heeft dit jaar de Marco Borsato van Egypte, superster Amr Diab, weten te strikken voor het opnemen van haar ramadan-promotievideo.
Coca Cola en Pepsi brengen in verschillende talen tv-spotjes uit in Turkije, Pakistaan, Libanon, Jordanië en Egypte.
https://www.youtube.com/watch?v=iNmjItIAqAA
Keukengigant Knorr is met een tv-spotje gekomen voor de Pakistaanse en Bengaalse markt. DHL, de internationale dochteronderneming van Deutsche Post, heeft de Egyptische voetbalster Mohammed Salah, voetballend bij het Engelse Liverpool en die op 1 juni de finale van de Champions League gaat spelen tegen Tottenham, weten te strikken voor haar Ramadan commercial.
https://www.youtube.com/watch?v=GEpLY26ZTao
Maar ook grote staatsbedrijven, banken, verzekeringsmaatschappijen, vliegtuigmaatschappijen en voetbalclubs uit islamitische landen spelen steeds meer in op het ramadangevoel.
In Soedan, het land dat wij in het westen alleen kennen van burgeroorlogen en hongerende kinderen heeft thee, koffie en oliegigant Cofftea met een ook vestiging in Kenia een ludiek tv-spotje gemaakt.
De nationale luchtvaartmaatschappij van Koeweit (Kuwait Airways) is geheel eigendom van de overheid en wist dit jaar ook een leuk commercial uit te brengen net als Qatar Airway.
Het telecombedrijf Mobily (Saoedi Arabië) heeft een tv-spotje uitgebracht waarin een vrouw in een auto rijdt (tot voor kort verboden voor vrouwen) omdat het zich wil richten op werkende en zakenvrouwen.
De Bank van Egypte (Banque Misr) heeft drie top-artiesten, Mahmoud El Esseily, Medhat Saleh en Moustafa Hagag, samen het lied “Ana Ibn Masr” ( Ik ben kind van Egypte) laten uitbrengen. Het nummer speelt vooral in op het nationaal gevoel en het bouwen aan het moderne Egypte. Het nummer is door de bekende dichter en songwriter Amir Teima geschreven.